Vanaf 15 mei start de Nederlandse Golf Federatie (NGF) met de grootste campagne ooit: Welcome to the club. De campagne laat zien dat golf er voor een breed publiek is en richt zich op het vergroten van de toegankelijkheid van de sport met als doel het verbeteren van het imago onder niet-golfers, verjonging en het aantrekken van meer vrouwen. De golfsport heeft te maken met een imagoprobleem onder niet-golfers en dat zit participatie van jongeren en vrouwen in de weg. De perceptie van de sport is heel anders dan hoe het in werkelijkheid is.
Golfbaan Susteren doet ook mee met Welcome to the Club!
U kunt inschrijven via de website van Golfstart of een e-mail sturen naar: info@golfbaanecht-susteren.nl. De Golfstart cursussen worden gegeven op:
Zaterdagen van 16:00 – 17:00 uur
Dinsdagen/Woensdagen van 16:00 – 17:00 uur
Een cursus duurt 6 lessen en zijn wekelijks. Daarna is er een vervolg mogelijk met Golfstart2 en Golfstart 3 om zo naar uw golfhandicap 54 te werken.
Mannen met de rode broek
Deze nieuwe campagne is hard nodig, vertelt Directeur Marketing Danielle Wallet van NGF. “We zijn een grote sport, namelijk de vierde in Nederland met 420.000 golfers, maar er is een disbalans in leeftijd en geslacht. In de afgelopen tien jaar zagen we een stijging van vijf jaar in de gemiddelde leeftijd van golfers: van 49 jaar naar 54 jaar. Het aantal 70-plussers is flink toegenomen, met maar liefst 139 procent, terwijl het aantal golfers in de leeftijdscategorie 30 tot 50 is afgenomen met bijna de helft. Als deze trend zich doorzet, hebben we op de lange termijn een probleem.”
Naast de vergrijzing heeft de golfsport met nog twee problemen te maken.
Wallet: “Slechts een derde van het aantal golfers is vrouw. De grootste barrière voor vrouwen om te beginnen met golf is dat ‘het niet hun wereld is’. We kampen ook met een imagoprobleem onder niet-golfers. Er wordt bijvoorbeeld geroepen dat het een elitesport is, tijdrovend en een sport voor ouderen. Terwijl golf er in allerlei prijsklasses is, je op een par-3-baan met een uur golfen klaar bent en 34% van het aantal golfers tussen de 25-50 jaar is. De coronatijd heeft ons laten zien dat mensen onder de 50 ook razendenthousiast over de golfsport zijn en dat was een goede testcase.”
Voor oude mensen, en dan voornamelijk voor mannen en het is geen sport maar een spel. Het zijn slechts een aantal diepgewortelde vooroordelen en misvattingen over de golfsport. Om golf in een ander perspectief te zetten is gekozen voor een opvallend thema: Welcome to the club. Met deze campagne wil de NGF de barrières doorbreken, want wie gaat golfen, ontdekt zoveel meer.
De golfsport heeft te maken met een imagoprobleem onder niet-golfers en dat zit participatie van jongeren en vrouwen in de weg. De perceptie van de sport is heel anders dan hoe het in werkelijkheid is.
De campagne
In de campagne, de grootste in de geschiedenis van de Nederlandse golfsport, spelen we met de verschillende vooroordelen. Aan de hand van de stereotypen gaan we heel Nederland laten zien dat het juist een sport voor een breed publiek is. En natuurlijk ook hoe mooi en leuk de golfsport is! De campange kenmerkt zich door opvallende fotografie en een toon die jong, fris, bold en rebels is. Maar altijd met respect voor onze huidige golfers, de sport en de omgeving.
De campagne is de komende jaren onder andere te zien op tv, op social media, in verschillende tijdschriften, online en natuurlijk ook in en om de meer dan 125 deelnemende golfclubs. |